PROJENİN ÖZETİ
Son yıllarda birçok alanda olduğu gibi eğitim-öğretim alanında da sürekli ve hızlı değişimler meydana gelmektedir. Eğitim-öğrerim alanında meydana gelen önemli değişikliklerden biri geleneksel eğitim-öğretim yöntem ve tekniklerinin yerini temel ve üst düzey beceriler ve içinde bulunduğumuz 21. YüzyIl dünyasının ihtiyaçlarına cevap verebilmek için gerekli olan becerilerin (21. Yüzyıl Becerileri) öğrencilerimize kazandırılması destekleyen öğrenci merkezli eğitim-öğretim yöntem ve tekniklerinin almış olmasıdır. Bu değişimlerin sonucu olarak da geleneksel eğitim-öğretim yöntem ve tekniklerinin birçoğu çağımızın gereksinimlerini karşılayamaz duruma gelmiş; öğrencileri güdülemede ve derslerde onların ilgisini çekmede başarısız olmuştur. Ayrıca, eğitim-öğretim sürecinde öğretmenlerin, öğrencilerin ve hatta öğrenci velilerinin rolleri de değişmiştir. Ancak, eğitim-öğretim paydaşlarının birçoğu bu durumun farkında bile değildir. Bundan böyle, geleneksel yötem ve tekniklerle eğitim-öğretimi sürdürmektedirler.
Diğer taraftan, günümüz öğrencileri okul dışında kalan zamanlarının neredeyse tamamını bilişim araçlarıyla veya sanal sosyalağlarda geçirmektedirler. Bu nedenle, geleneksel eğitim-öğretim yöntem ve etknikleri ve sınıf ortamları onlara hitap etmemektedir. Bunun yanında, her seviyede birçok öğrenci (ilkokuldan ortaokula; liseden üniversiteye) günlük hayatta veya mesleki hayatta gerekli olan temel yeterlilikler ve becerileri kazanmadan mezun olmaktadır. Sonuç olarak da bu öğrenciler vasıfsız, başarısız ve mutsuz olmaktadırlar.
En önemlisi, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) 2015 yılında 15 yaş grubundaki öğrencilerin matematik ve fen alanlarındaki başarılarını ölçmeye yönelik olarak uygulanan sınav sonuçlarını içeren bir eğitim raporu yayınlamıştır. Rapor, 76 ülkede yürütülen, şimdiye kadarki en kapsamlı küresel araştırma sonuçlarını esas almıştır. Rapora göre, arştırmanın yürütüldüğü 76 ülke arasında Türkiye 41'inci, proje ortaklarımız Estonya 7'nci, Portekiz 30'uncu, İtalya 28'inci, Romanya 44'üncü sırada yer almaktadır. Ne yazık ki, rapor proje katılımcılarının çoğunun matematik ve fen testlerindeki yetersizliğini ortaya koymaktadır. Bu da gerek edebi kültürün, gerekse matematik ve fen bilimlerinin eğitimi ve öğretiminde birşeyleri yanlış yaptığımız anlamına gelmektedir.
Yukarıda bahsi geçen tüm eksiklikler bizleri eğitim-öğretim sürecinde uygulamakta olduğumuz kaynakları, araç-gereçleri, yöntem ve teknikleri yeniden gözden geçirerek gerekli değişiklikleri yapmak üzere harekete geçmeye sevketmiştir. İşte bu nedenlerle bu proje oraklığı oluşturulmuştur. Proje ortaklığımız, faklı eğitim sistemlerinden okulları kapsayarak ulusötesi işbirliğini gerektirmektedir. Ayrıca, proje ortaklarının benzer ortak sorunları, ihtiyaçları, beklentileri ve amaçları bulunmaktadır.
Bu proje ortaklığıyla aşağıdaki amaçlara ulaşılması hedeflenmektedir.
1- Avrupa 2020 Stratejisinde de vurgulandığı üzere öğretmenlerimizin temel ve mesleki yeterlilikleri geliştiemek
2- Öğretmenlerimizin yenilikçi ve interaktif eğitim-öğretim yöntem ve teknikleri konularındaki bilgilerini geliştirmek. Ayrıca:
a- Derslerde günümüz öğrencilerine hitap edebilmek,
b- Dersleri öğrenciler için daha çekici ve daha verimli hale getirebilmek,
c- Derslerin niteliğini, verimliliğini ve etkililiğini artırabilmek,
d- Öğrencilerin matematik, fen bilimleri ve diğer sosyal derslerdeki başarılarını artırmak için onları daha iyi güdüleyebilmek,
e- İçinde bulunduğumuz dijital çağın gençlerine hitap eden, daha cazip, daha etkin ve daha yenilikçi sınıf ortamları oluşturabilmek,
f- Eğitim-öğretim faaliyetlerini daha ilgi çekici hale getirebilmek
için öğretmenlerimizin dijital yeterliliklerini geliştirmek,
3- Hayatboyu öğrenme bakış açısıyla öğretmen ve öğrencilerimizin temel ve üst düzey becerileri ile çapraz becerilerini geliştirmek,
4- Seminerler, toplantılar veya çalıştaylar düzenleyerek eğitim-öğretim sürecinin paydaşları olan öğretmen, öğrenci ve öğrenci velilerimizin eğitim-öğretim sürecindeki yeni rollerine karşı farkındalıklarını arttırmak
Amaçlarımıza ulaşabilmek için tüm proje ortaklarımız üniversiteler ve diğer eğitim öğretim kurumlarıyla işbirliği içerisinde çalışacaklar ve proje kapsamında ele alınacak olan dört temel konu üzerinde kapsamlı araştırmalar yürüteceklerdir. Daha sonra, öğretmenlerimize, öğrencilerimize, öğrenci velilerimize ve diğer paydaşlarımıza öğrenci merkezli eğitim yaklaşımını ve aktif öğrenmeyi esas alan diğer yöntem ve teknikleri; Khan Academy, EBA, Dyned vb. ücretsiz çevrimiçi eğitim-öğretim içeriği sunan platformlar; eğitim-öğretim sürecini destekleyen Web 2.0 araçları ve içinde bulunduğumuz çağın gerektirdiği21. Becerileri toplantı, seminer veya çalıştaylar düzenlenerek tanıtılacaktır. Projenin sonunda, her bir proje ortağı projenin ele aldığı konuların ve proje çıktılarının yaygınlaştırılması ve daha geniş kitlelere aktarılması amacıyla "21. Yüzyılda Eğitim-Öğretim" konulu halka açık bir konferans düzenleyecektir.
Bu projenin sonunda, öğrencilerimizin içinde bulunduğumuz 21. Yüzyıl dünyasının ihtiyaç duyduğu çapraz becerilerle donatılabilmeleri için eğitim-öğretim sürecinde öğretmenler daha az, öğrenciler ise daha aktif rol oynayacaklardır. Diğer bir ifadeyle, "Öğretmenler OUT, Öğrenciler IN" olacaktır.
Diğer taraftan, bu proje kapsamındaki uluslar arası proje toplantıları ve proje faaliyetleri böylesine uluslar arası bir ortamda bireyler birbirlerini daha yakından tanıma olanakları bulacakları için farklı kültürler ve ülkeler hakkındaki yanlış kanılar ve önyargılar, etnik ve dini ayrımcılık, ırkçılık, yabancı düşmalığı vb. olumsuz tutum ve davranışların ortadan kaldırılmasına çok büyük katkılar sağlayacaktır.